Cum a fost afectată afacerea SkyTower de pandemia de Covid 19, în contextul în care majoritatea companiilor au trecut în telemuncă?

Pandemia a transformat, într-adevăr, modelul de lucru. Majoritatea a recurs la telemuncă şi vedem un grad redus de prezenţă la birou, atât la nivelul Capitalei, cât şi în întreaga ţară. Este o situaţie care va continua până când campania de vaccinare va atinge un nivel ridicat de imunizare a populaţiei, care să ne permită tuturor să ne desfăsurăm activităţile mai relaxat.

Cu toţii ne-am adaptat contextului sanitar şi social, iar în cadrul SkyTower am implementat toate măsurile necesare pentru a oferi un spaţiu de lucru sigur, într-un mediu controlat. Ţinând cont de premise, avem destul de mulţi colegi care continuă să vină la birou prin rotaţie sau în funcţie de programul stabilit de companiile din turn.

În privinţa gradului de ocupare, am păstrat o constantă de 94% încă de la începutul pandemiei, iar pe parcursul anului trecut trei chiriaşi şi-au menţinut decizia de extindere prin spaţiile suplimentare contractate înainte de pandemie.

Care a fost strategia luată la nivelul SkyTower pentru a depăşi mai uşor situaţia actuală?

Prima măsură luată anul trecut a fost să ne asigurăm că SkyTower respectă normele de prevenire şi siguranţă impuse de această pandemie. A fost premisa de la care am plecat pentru ca SkyTower să fie pe deplin funcţional şi operaţional şi, nu în ultimul rând, un loc sigur pentru colegii care vor sau trebuie să fie prezenţi la birou. Apoi, am menţinut un dialog continuu cu chiriaşii noştri, pentru a răspunde cu promptitudine oricăror nevoi şi a reduce presiunea psihologică indusă de pandemie, mai ales în perioada de lockdown.

Prin urmare, am dezvoltat o serie de proiecte şi instrumente care să susţină comunitatea SkyTower, nevoia de comunicare şi interacţiune, adaptate noilor condiţii. În acest sens, anul trecut am implementat Spaceflow, o aplicaţie mobilă dedicată exclusiv chiriaşilor SkyTower, care oferă conexiune digitală rapidă la o varietate de servicii şi facilităţi, menţinând viaţa comunităţii vibrantă.

Tot anul trecut am demarat şi programul SkyCreatives, un program open-source pentru tinerii artişti cărora dorim să le oferim un loc iconic unde să îşi poată des­făşura activitatea şi să îşi exprime creativitatea. Lansarea SkyCreatives este doar un pas în strategia SkyTower de a sprijini şi a dezvolta atât comunităţi artistice, cât şi de afaceri.

De asemenea, ne implicăm şi la nivel social, prin donaţii şi sprijinirea ONG-urilor locale. De exemplu, pentru a marca simbolic evenimentele sau cauzele sociale pe care le susţinem, iluminăm special SkyTower. Sunt paşi prin care ne deschidem către publicul larg, prin care dorim să spargem barierele de business considerate rigide. Vrem să inspirăm şi să fim inspiraţi de comunitatea noastră.

Au fost anulate contracte de închiriere anul trecut?

Avem un dialog constant cu chiriaşii noştri, iar în această perioadă relaţiile s-au consolidat şi mai mult, într-o colaborare prin care să acoperim noile nevoi impuse de pandemie. Colaborarea şi comunicarea constantă dintre noi s-a văzut şi în lipsa cererilor de renunţare la birouri sau de reducere a spaţiilor, în ultimul an.

Cum a evoluat cererea, în ultimul an, pe piaţa de birouri?

Trebuie mai întâi să luăm în considerare gradul de utilizare a spaţiilor office, atât din Capitală, cât şi din ţară, grad care a avut pe parcursul anului trecut mai multe puncte de inflexiune. Relaxarea măsurilor la începutul verii, apoi luna septembrie au fost momente în care prezenţa angajaţilor la birou a avut un reviriment, dar statistica ne arată că nu au stimulat noile închirieri. Sunt şi exemple bune în piaţă, atât pentru reînnoiri de contracte, cât şi de preînchirieri pentru clădiri finalizate în 2020 sau în curs de finalizare, în special în cazul proiectelor premium, cu un grad de flexibilitate ridicat, iar de aici se poate desprinde o tendinţă care va defini parţial piaţa office.

Începutul acestui an a venit cu câteva tranzacţii de închiriere, în clădiri premium şi/sau noi, în special în zona de afaceri din nordul Capitalei. Între timp apar şi oferte de subînchiriere din partea companiilor mari, cu un procent mare de angajaţi care lucrează de acasă. Va fi o tendinţă necesară pentru echilibrarea pieţei până la relaxarea măsurilor.

Care sunt noile caracteristici ale cererilor din 2020?

Pandemia ne-a schimbat optica şi nevoile, iar din 2020 normele de siguranţă implementate de clădirile de birouri contează foarte mult pentru chiriaşi în decizia de închiriere de noi spaţii. Măsurile, eforturile şi strategia unei clădiri de birouri privind normele de siguranţă vor fi cel mai probabil în top trei criterii în luarea unei decizii. Telemunca a devenit o constantă, iar capacitatea de flexibilitate şi de reorganizare a spaţiilor, pentru a oferi distanţare, este un factor la fel de important. În final, nu există o soluţie universală având în vedere că majoritatea companiilor mari se ghidează după politicile globale sau regionale, însă abordarea câştigătoare cred că va fi în continuare dialogul constructiv.

Cum a evoluat piaţa de birouri în contextul pandemiei?

Piaţa locală de birouri a avut, în 2020, o evoluţie surprinzătoare. În timp ce gradul de utilizare şi volumul de noi închirieri s-a comprimat deodată, în trimestrul al doilea, nivelul investiţiilor a crescut fată de anul anterior. Este drept că acest context se datorează unor tranzacţii mari, chiar istorice pentru contextul local, dar acest lucru ne arată că investitorii au încredere în România şi în calitatea pieţei de birouri locală.

Care sunt perspectivele acesteia?

Companiile care caută birouri noi nu au acum presiunea închirierii imediate şi pot alege spaţii potrivite nevoilor lor, în timp ce majoritatea companiilor mari, care contractează zeci de mii de metri pătraţi, sunt deja instalate şi vor rămâne pe termen mediu în acele spaţii, majoritatea de clasă A. În acelaşi timp, se manifestă şi o accentuare a tendinţei de subînchiriere, care va ajuta la stabilizarea sectorului office.

Cert este că în decizia finală de preluare a unui spaţiu se va observa importanţa asigurării normelor de siguranţă şi a unui grad ridicat de confort, având în vedere că angajatorii şi proprietarii de clădiri au ca obiectiv grija pentru angajat.

Urmează să demaraţi noi proiecte în acest domeniu?

În acest moment, piaţa locală de real estate prezintă oportunităţi interesante, ceea ce înseamnă că există posibilităţi de investiţii.

În ceea ce priveşte planurile RPHI în România, obiectivul nos­tru principal este să continuăm dezvoltarea afacerilor şi a comunităţilor SkyTower, prin investiţii în inovaţii şi în proiecte care să sus­ţină strategia de creştere a companiei pe piaţa locală. (sursa: bursa.ro)
 

Mai multe detalii despre Spaceflow în România: Online Real Assets