Ce inseamna Omifa - care sunt valorile cu care v-ati impus pe piata?
Omifa reprezinta o echipa formata din arhitecti, ingineri, designeri de interior si de produs, tehnicieni ai mobilierului uniti ca intr-o familie, lucrand intr-un mediu creativ in care libera exprimare este incurajata la maximum, totul pentru a produce proiecte „office space” la cheie inovative si foarte dinamice. Valorile definitorii pentru noi cu care ne-am lasat amprenta pe piata ar fi capacitatea de adaptare continua atat la cerintele beneficiarilor cat si la noile tehnologii de pe piata, gasirea permanenta de alternative mereu eficiente si curajul de a aborda cele mai provacatoare proiecte atat pe partea de design cat si in ceea ce priveste implementarea.
Cum ati descrie in cifre relevante experienta companiei dvs. pe piata din Romania, de la lansare pana in prezent?
Desi nici unul din noi nu crede in statistici, bazandu-ne mai mult pe imaginea finala a fiecarui prioiect, putem spune ca, in linii mari, in cei 16 ani de activitate cresterea noastra a fost una exponentiala, cu aproximtiv 35% crestere anuala fata de de exercitiul anterior, echipa noastra s-a marit constant ajungand azi la 10 caractere puternice pe partea de office support si 15 posesori de „maini dibace” ce formeaza profesionistii din fit-out crew. La nivel de proiecte, de asemenea sesizam o crestere constanta, de la 10.000-12.000 mp de fitout acum cativa ani, anul acestea pana in prezent am realizat deja dublul acestei valori.
Care sunt principalele componente ale afacerii dvs.?
Omifa are structura organica in permanenta dezvoltare si adaptare, este un pic mai greu sa creionezi componete exacte, toti suntem invatati sa fim polivalenti profesional cum ar spune Shakespeare suntem toti „a jack of all trades”. Natura complexa a proiectelor pe care le abordam face ca task-urile departamentelor sa se intrepatrunda, totusi impartirea pe departamente ar fi urmatoarea: departamentul de arhitectura si interior design ce realizeaza tot ce inseamna concept, randari si space planning, departamentul de design de mobilier ce dezvolta fiecare piesa de mobilier in parte pentru a asigura ergonomie si costuri optime, departamentul de inginerie si research and development care calculeaza toate solutiile tehnice pentru a pune in opera viziunea arhitectilor si designerilor, care de asemenea si dezvolta toate sistemele noastre brevetate, departamentul de tendering ce realizeaza propunerile financiare pentru fiecare detaliu in parte, departamentul achizitii si logistica pune rotile in miscare pentru demararea proiectelor, departamentul site optimisation care asigura fluenta in livrari si in executie pe toate santierele in care suntem implicati, the fit-out crew responsabili de montaj si implementare propriu zisa, departamentul finanance ce gestioneaza contractele, departamentul sales responsabil cu vanzarile si relatia cu clientii si intr-un final departamentul management ce „vegheaza” la buna desfasurare a activitatii tuturora.
Care sunt tendintele actuale in amenajare pe piata de birouri din Romania?
Din cate am observat noi, in zonele de birouri in ultima vreme se opteaza pentru sistemul de „shared desk”, in aceasta varianta nu mai ai un birou clar destinat tie, poti ocupa orice loc liber, iar pentru a imbina ideea de mobilitate cat si conceptul ergomic de stand-up work, birourile sunt reglabile pe inaltime, fie mecanic fie electronic. Un alt trend destul de raspandit in office design sunt zonele colaborative si de brainstorming, iar acum cade accentul din ce in ce mai mult asupra relatiei de proxemica intre zonele de lucru in echipa si cel de „individual work”. Optandu-se din ce in ce mai mult pentru un spatiu deschis cu cat mai putine compartimentari, fonoizolatia este un aspect din ce in ce mai sensibil si mai atent tratat in noile spatii office, fie sub forma de panouri acustice la nivel de birou sau la nivel de partitii la semi inaltime, fie prin sisteme inovative ca de exemplu „white noise” redat prin sistemul audio al spatiului pentru a anula zumzetul permanent al unui work environment infloritor. In ultima instanta „must have-ul” sezonului este peretele cu muschi stabilizati sau alta forma de vegetatie- Green Wall.
Care sunt cele mai “indraznete” proiecte pe care le-a realizat compania dvs. anul trecut?
In 2017 am realizat un proiect extrem de interesant pentru o companie farmaceutica autohtona intr-un spatiu atipic; nu ne aflam intr-un zgarie nori cu fatada cortina, ci intr-o hala de depozitare ce noi trebuia sa o converitm intr-un spatiu de birouri. Incercarile au fost nenumarate, de la sistemul de ventilatie, spatiile de depozitare, imbinarea zonelor vitrate cu cele opace, tavane lamelare la unghiuri ciudate ce trebuiau intersectate si imbinate cu scafe retro-iluminate cu tavan tip membrana in forme eliptice (a fost vina departamentului de arhitectura, ei au venit cu ideea asta), birouri cu forma custom strict destinate acestui proiect(au avut si designerii de interior ceva cu care sa isi lase amprenta). Da, chiar o provocare, inclusiv copertina intrarii in spatiu am realizat-o cu sticla curbata(iar arhitectii).
Cum intervine tehnologia in amenajarea moderna de spatii de birouri?
Deja putem spune ca orice birou trebuie sa fie „High Tech” si „High Touch”, adica nu e de ajuns sa ai un birou frumos si doar atat, fara ultimele tipuri de materiale ce rezista la zgariere si se regenereaza datorita nano-tehnologiei, sisteme de prize integrate cu optiuni nelimitate (schucko, hdmi, vga, aux in, usb data si usb charge), sisteme de wireless charging care monitorizeaza fluxul in birouri pentru otimizare maxima si desk-uri care se ridica la atingerea unui buton nu poti spune ca spatiul tau de birouri este in era vitezei datelor si a tehnologiei.
Exista si „birouri verzi”, asa cum exista sis „cladiri verzi”? Care sunt atributele acestora?
Nu credem ca exista in momentul de fata ceva sa catalogheze clar un spatiu de birou drept „verde”, dar putem sa rationam asa, cat timp toate materialele folosite in amenajarea interioara respecta parametrii LEEDS si mai ales BREAM „From Cradle to Cradle” (pe care deobicei „cladirea verde” trebuie sa le respecte) impreuna cu un sistem de iluminat acreditat si automatizat pentru optimizare printr-un BMS, fluxuri de circulatie ale oamenilor gandite cat mai natural pentru optimizarea timpilor petrecuti in miscare prin spatiu putem spune ca avem un birou verde.
Si un exercitiu de imaginatie, sau poate nu tocmai... Cum arata Biroul Viitorului designed by Omifa?
Analizand toate trendurile actuale, am putea creiona un birou al viitorului in care literalmente nu mai exista desk-uri, doar zone cat mai confortabile si ergonomice de colaborare in care se lucreaza in echipa, zone de relax si dezvoltare personala in care te poti retrage pentru o scurta perioada pentru a rezolva un task mai complicat si cat mai multe zone care sa invite la comunicare intre oameni. In momentul de fata singurul subiect de discutie este cel al dezvoltarii unui sistem cat mai bun de comunicare permantenta intre toti oamenii dintr-o companie, doar astfel se poate crea o echipa si doar prin medii cat mai relaxante poti invita creativitatea sa infloreasca.