Situate central şi având suprafeţe mari, terenurile fostelor fabrici din Bucureşti şi din ţară i-au atras pe investitori şi au plătit zeci de milioane de euro înainte de criză. Pe o parte dintre ele cresc buruieni şi sunt scoase la vânzare, deşi planuri de investiţii au existat. Din altele au fost vândute bucăţi către retaileri, care au declanşat o adevărată strategie de expansiune în ulimii ani. Pe altele, dezvoltatorii sunt nevoiţi să investească. Este cazul terenurilor fostelor fabrici: Electroaparataj, Laromet, Inox, Dacia Textile, Ventilatorul, Electronica sau Frigocom.
Nu lipsesc nici dezvoltările din provincie. Polul investiţiilor în foste fabrici este Braşov, acolo unde Immochan ridică un mall pe fosta platformă Tractorul, polonezii de la Echo Investment au aceleaşi planuri pentru fosta Fartec, iar Cora caută un partener tot pentru un mall pe terenul Hidromecanica. În total, terenuri pentru care s-au plătit peste 250 de milioane de euro sunt pregătite pentru noi infuzii de capital.
AFI Europe a plătit 77,5 milioane de euro pentru cele 15,5 hectare ale fabricii Laromet din Bucureştii Noi, cea mai mare sumă plătită pentru un teren de pe piaţa imobiliară din România. Criza i-a obligat pe israelieni să-şi ajusteze planurile ambiţioase pentru acest teren: 700 de milioane de euro pentru un mall, locuinţe şi birouri. În plus, dezvoltatorul a vândut trei hectare retailerului Dedeman pentru 16 milioane de euro.
AFI Europe are autorizaţia de construcţie pentru mallul din Bucureştii Noi, iar directorul general a declarat anul acesta că lucrările ar putea fi demarate în 2013 sau la începutul lui 2014.
În plus, compania mai deţine şi terenul fostei fabrici Inox, tot din Bucureşti, cumpărat cu 17 milioane de euro. Înainte de criză, planurile prevedeau construcţia unui ansamblu rezidenţial de lux cu 100 de milioane de euro. Situaţia s-a schimbat, iar AFI vrea să ridice un proiect cu spaţii de birouri cu o suprafaţă de 60.000 mp.
Broadhurst a vandut cu 60 de milioane de euro in 2007 terenul pe care a existat fabrica Electroaparataj din cartierul bucureştean Pantelimon. Cumpărătorii au fost investitorii austrieci de la Real4You, care au anunţat planuri de 400 de milioane de euro în noul Mega Malll. De-abia după doi ani au fost demolate clădirile de pe teren şi au trebuit să treacă încă doi ani pentru ca demersurile de obţinere a autorizaţiei de construcţie să fie finalizate.
Austriecii şi-au dat seama că nu vor putea duce la bun sfârşit planul de construcţie, aşa că au vândut în vara acestui an 70% din firma care deţine terenul către fondul de investiţii NEPI.
Cum au preluat proiectul, sud-africanii au şi pus la punct pregătirea şantierului. În prezent, mai multe utilaje lucrează pe teren, iar investitorii vor anunţa în curând începerea oficială a lucrărilor. Investiţia actuală în noul centru comercial nu a fost făcută, deocamdată, publică.
Locul fabricii textile Dacia va fi luat de mallul Victoria City Center, la care vor începe lucrările de construcţie în două-trei luni, de îndată ce va fi obţinută autorizaţia de construcţie. Dezvoltatorii, canadienii de la Benevo şi CD Capital Partners, au plătit circa 40 de milioane de euro pe acest teren de 5 hectare. În prezent, se lucrează la pregătirea terenului şi au fost anunţaţi chiriaşii viitorului mall: H&M, Cora, C&A, grupul Inditex.
Dacă în 2010 companiile au anunţat livrarea proiectului în 2013, bucureştenii vor avea un nou mall de-abia în prima parte a anului 2015.
Immofinanz, unul dintre cei mai mari investitori de pe piaţa imobiliară, a cumpărat în 2007 cu 200 de milioane de euro portofoliul de terenuri deţinut de Longbridge, o companie controlată de investitori israelieni. Printre terenurile cumpărate la pachet se numără şi fosta patformă Ventilatorul, care are o suprafaţă de 5,3 hectare.
Dezvoltatorul a început demersurile pentru obţinerea aprobărilor pentru construcţia unui proiect de locuinţe, în primă fază 100 de apartamente, dar şi spaţii de birouri, însă lucrările sunt estimate a fi începute peste doi-trei ani.
Pe un alt teren al unei foste fabrici care se află în portofoliul Immofinanz ar urma să fie dezvoltat un proiect de birouri. Este vorba de terenul Electronica din Capitală. „Dacă piaţa e pregătită vom începe construcţia, care ar putea fi în 2013, dar doar dacă condiţiile pieţei sunt bune. Pentru noi, condiţii bune înseamnă dacă este destulă cerere pentru noi spaţii de birouri", a declarat în toamna anului trecut Daniel Riedl, COO Immofinanz.
Spaniolii de la Gran Via au fost unii dintre investitorii spanioli care au pariat pe imobiliarele româneşti şi au apucat să cumpere cu 100 de milioane de euro trei foste fabrici, cu un total de 30 de hectare din Bucureşti: Frigocom, Tricodava şi Electrotehnica. Dar, spaniolii s-au confruntat cu criza şi la ei acasă, iar subsidiara din România a avut la rândul ei de suferit.
Spre sfârşitul lui 2010, Gran Via a vândut aproape 5.200 mp din terenul de 21.000 de mp al Frigocom către Lidl. Pe restul terenului, compania a început lucrările de construcţie la un proiect rezidenţial. Terenul a fost cumpărat în 2007 cu 17,5 milioane de euro. Celelalte terenuri ale companiei sunt de vânzare, iar în toamna acestui an, Gran Via a anunţat vânzarea unui lot de 6.500 mp din terenul de patru hectare al platformei Electrotehnica, tot către Lidl. Compania mai deţine şi jumătate din terenul Tricodava.
Doi mari retaileri internaţionali, Cora şi Auchan, vor să construiască malluri la Braşov. Proiectele sunt ambiţioase, mai ales pentru Cora, a cărui primă tentativă de mall a eşuat la Constanţa, acolo unde suprafaţa comercială şi investiţia au fost reduse.
Immochan a început construcţia mallului de pe platforma Tractorul, cumpărată anul trecut cu 25 de milioane de euro. Cora a cumpărat în 2010 terenul fosti fabrici Hidromecanica, unde lucrările pentru construcţia unui mall nu au început. Retailerul este în căutarea unui partener.
Tot în Braşov, şi tot un mall, vor să construiască polonezii de la Echo Investment, care au cumpărat în 2007 terenul fostei fabrici Fartec cu 24 de milioane de euro. (sursa: economica.net)