Potrivit Colliers, Bucureștiul a înregistrat trei sferturi din volumul nominal de tranzacții, adică o valoare de peste 600 mil. de euro. Aproximativ 70% din tranzacțiile efectuate în București sunt destinate proiectelor rezidențiale.
„Piața s-a dublat față de 2019 și a ajuns la valori nemaivăzute de la precedentul boom din perioada 2006-2008. 2021 se dovedește a fi un an record pentru că a existat un interes bun pentru terenuri, susținut și de o lichiditate adecvată, contextul economic actual, cu o inflație foarte ridicată, sporind atractivitatea plasamentelor imobiliare. A contribuit semnificativ și pipeline-ul de tranzacții importante începute în 2019 și 2020, care s-au desfășurat mai greu în contextul pandemiei”, explică Sînziana Oprea, director Land Agency la Colliers.
În afara Capitalei, consultanții Colliers au observat un interes sporit al dezvoltatorilor pentru o serie de orașe mari, precum Timișoara, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Craiova, Galați, Brăila, Oradea, Sibiu, dar și pentru anumite orașe cu o populație mai mică, precum Vaslui, Tulcea, Giurgiu sau Călărași.
Totodată, a crescut semnificativ numărul de tranzacții mari (de peste 5 milioane de euro), inclusiv în orașele din afara Bucureștiului. Pentru un teren din zona Primăverii, dezvoltatorul Hagag a plătit aproape 6.000 de euro pe metrul pătrat, apropiindu-se de recordul național de 7000 de euro/m2, potrivit datelor Colliers.
În același timp, oferta generoasă de terenuri, la care se adaugă și faptul că marjele de dezvoltare viitoare vor fi puse sub presiune de scumpirea materialelor de construcții, au limitat creșterea de prețuri a terenurilor la o medie de 10-15%. S-au înregistrat creșteri semnificative de prețuri pentru terenurile calitative și urbanizate din București, unde a existat o competiție crescută între mai mulți dezvoltatori imobiliari.
„Ne așteptăm ca și în 2022 investitorii să se orienteze și în funcție de dezvoltările de infrastructură pentru că primele semne susțin un astfel de argument. Vedem deja un interes crescut pentru terenurile din zona Autostrăzii A0, dar și a celor care ar putea beneficia din extinderea metroului din Berceni”, concluzionează Sînziana Oprea.