Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă pandemică, iar revenirea la locul obișnuit de muncă să genereze un șoc, aceștia având altă rutină zilnică. Pentru a se adapta, specialiștii recomandă revenirea la locul de muncă treptat, astfel încât să fie din nou integrată naveta în rutina zilnică iar aceasta abordare va oferi timp angajatilor să își organizeze celelalte obligatii personale, precum programul de grădiniță/școală a copiilor.
De doi ani, una dintre principalele preocupări ale companiilor a devenit aceea de a relua activitatea în cladirile de birouri într-un mod cât mai prudent, astfel încât să-și protejeze angajați de riscul infectarii virale. Reîntoarcerea parțială la birou, prin rotație, în condiții de distanțare socială, a creat un alt mediu de lucru, care acum se reconfigurează.
“Potrivit informațiilor pe care le avem din piață, de la clienții și partenerii ESOP, încetarea stării de alertă a dus la o accelerare a deciziilor de revenire la birou și de reorganizare a sediilor, mai ales a spațiilor de socializare, componenta care a lipsit cel mai mult în acești doi ani. De la săli de ședință mai spațioase și spații create special pentru a socializa - de tip corner care să semene cu un living, companiile încearcă să readucă oamenii împreună, pentru o colaborare mai bună și sinergii intr- și inter-departamentale”, afirmă Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting | Corfac International.
Sistemul de muncă hibrid trebuie să răspundă unei mari provocări: echitatea faţă de toţi angajaţii, astfel încât toată lumea să fie vizibilă, integrată și să beneficieze de aceleași oportunități ca cei de la birou.
Am observat că și în piața de birouri din România, ca și în piețele mai dezvoltate, companiile analizează cinci tipuri principale de modele de lucru hibride: centrat la distanță (remote-centric), centrat pe munca la birou (office centric), săptămâna împărțită (split week), săptămâni de lucru alternative acasă/birou (week by week) sau propriul hibrid.
1. Programul de lucru hibrid centrat la distanță (remote-centric) este unul în care angajații lucrează remote, cu opțiunea de a veni la birou după propriul program. Cu facilități de programare a spațiului, companiile care optează pentru această versiune pot economi bani pentru utilități și pot investi in schimb în spații mai prietenoase, care sa faciliteze discuțile și întâlnirile, care să creeze apropiere între angajați.
2. În mod ideal, programul de lucru hibrid: centrat pe birou (office centric) este unul în care angajații vin să lucreze în biroul fizic în cea mai mare parte a timpului, având totodată și opțiunea de lucru la distanță. Acest model este cel mai apropiat de locul de muncă tradițional pe care o mare parte din companii îl implementaseră încă din 2020.
3. O altă variantă este cea a săptămânii împărțite (split week), prin care se programează diferite echipe pentru a se întâlni în birou în diferite zile ale săptămânii. Implementarea acestui model este o modalitate bună de a aduce fiecare departament individual înapoi într-un spațiu de colaborare, susținând în același timp opțiunile de lucru la distanță. Și în acest caz, în mod ideal, spațiul se transformă, fiind centrat pe ideea de întâlniri și colaborare.
4. Săptămânile de lucru alternative (week by week) înseamnă că angajații vin la birou pentru a îndeplini anumite sarcini care sunt cel mai bine îndeplinite prin prezenta fizica, alături de echipă, și apoi se întorc la munca de la distanță. Implementarea acestui program permite angajatorilor să se coordoneze lunar, oferind în același timp angajaților opțiunea să lucreze în mediul care li se potrivește cel mai bine în 90% din timp. Activarea acestui tip de lucru hibrid va contribui la stimularea unui sentiment de comunitate care poate crește productivitatea forței de muncă, reducând în același timp utilizarea utilităților.
5. Totodată, există și varianta unui program de lucru „alege-ți propriul hibrid”, astfel încât angajatul să decidă cum este cel mai eficient sa lucreze.
Cât privește munca complet remote (fully remote work) sunt companii, în special din domeniul IT&C sau Shared Service Center, pentru care unul dintre beneficiile majore este și posibilitatea de a lucra cu oameni din alte localități. Mai mult, acest tip de program este unul dintre modalitățile de retenție a personalului tânăr - nomazii digital, care vor să lucreze de la distanță. Chiar și pentru această abordare, este nevoie de un spațiu fizic - de întâlnire și de socializare, care întărește ideea de echipă.
“Încă nu știm cum va evolua pandemia, însă flexibilitatea este termenul cheie în a reuși să lucrăm atât împreună, cât și individual. Programele hibride de lucru rămân un subiect pe agenda fiecărei companii, mai ales că fiecare decizie are atât impact asupra vieții angajaților, cât și asupra productivității organizației. Noi credem ca este util ca managerii de resurse umane să obtina constant feedback de la angajați pentru a afla ce își doresc aceștia și pentru a alege una dintre metodele de lucru descrise mai sus si de asemenea sa faciliteze o armonizare intre viziunea top managementului si viziunea angajatilor despre productivitatea muncii pe termen mediu si lung”, afirmă Alexandru Petrescu de la ESOP Consulting.