În 2007, compania cu capital irlandez a cumpărat de la omul de afaceri român Eduard Ioan Dan Romalo terenul de 8,2 hectare pe care a funcţionat în trecut baza sportivă Spartac din cartierul Titan la un preţ de 53 mil. euro. Ulterior, Caelum a intrat într-un parteneriat de tip joint-venture (50%-50%) cu Sonae Sierra pentru dezvoltarea mallului ParkLake.
TJ Kearns, directorul responsabil cu închirierea portofoliului comercial al companiei, a declarat într-un inteviu acordat revistei Capital că vânzarea participaţiei Caelum către Sonae Sierra poate fi o opţiune, dar nu imediat.
„Acest centru comercial va avea nevoie de 1-2 ani, poate chiar trei, pentru a atinge maturitatea comercială şi vrem să fim implicaţi în acest proces, pentru a maximiza potenţialul său. Abia ulterior poţi profita de pe urma proiectului, atât retailerii, cât şi noi. După ce vom ajunge în acel punct, totul e posibil“, a explicat TJ Kearns.
Potrivit acestuia, fraţii Sharkey sunt conştienţi că nu îşi vor recupera toţi banii investiţi în teren, dar speră să fie o parte cât mai mare din sumă. Derek Sharkey a declarat pentru Capital, în trecut, că la trei ani de la încheierea lucrărilor randamentul mallului (yield-ul) va fi de 5%.
Costul de dezvoltare al ParkLake a fost de 180 mil. euro, din care 83 mil. euro au fost obţinuţi de la un grup de finanţatori format din OTP Bank Ungaria, OTP Bank România şi banca austriacă Hypo Gruppe Bank. Reprezentanţii Sonae Sierra au anunţat la evenimentul de lansare a proiectului că a durat aproximativ o jumătate de an pentru atragerea finanţării.
În ziua deschiderii, suprafaţa de vânzare de 70.000 mp a mallului era închiriată în proporţie de 95%, restul urmând a fi ocupaţi în următoarele şase luni, potrivit estimărilor proprietarilor.
„Cererea mare a fost pentru spaţii mari spre medii. Dacă pentru spaţiile medii şi mari erau 2-3 chiriaşi interesaţi, pentru cele mai mici vorbim de unu sau doi“, adaugă Kearns.
Nivelul chiriei medii percepute de proprietarii ParkLake este puţin sub ceea ce practică alte centre comerciale, precum AFI Palace Cotroceni, şi aproape de nivelul de la Mega Mall, spune TJ Kearns. Chiria medie pe piaţă, pentru un magazin de circa 100 mp amplasat într-o poziţie bună din mall, este de 60-70 euro/mp/lună, conform datelor companiei de consultanţă imobiliară JLL.
„Vrem să pornim de la un punct de la care putem creşte. Sperăm să creştem chiriile pe parcurs. Zona de retail şi agrement va atrage multă lume şi ne bazăm pe diferenţa pe care o facem din lucruri mărunte, precum toaletele, leagănele sau locurile de joacă pentru copii. Ne aşteptăm ca aceste elemente să atragă lumea din ceea ce noi considerăm a fi malluri nu la fel de bine concepute“, menţionează directorul Caelum.
El este convins că peste 6-8 luni ParkLake va fi unul dintre cele mai bune centre comerciale din Bucureşti şi va schimba jocurile în piaţă. Se aşteaptă ca proiectul, al cărui design a fost refăcut de 32 de ori, să genereze interes şi din partea investitorilor de pe pieţele vestice, datorită inovaţiilor în materie de centre comerciale aplicate aici.
Fraţii Sharkey, care în anii 2.000 şi-au vândut proprietăţile cumulate în Irlanda şi Marea Britanie pentru a se orienta spre piaţa imobiliară poloneză, sunt interesaţi de investiţii noi şi în România. Suprafaţa totală a portofoliului lor imobiliar se ridică la circa 200.000 mp, spaţii amplasate, cu precădere, în Polonia şi orientate spre sectorul de retail.
În prezent, cei doi investitori caută oportunităţi de investiţii şi în alte ţări, printre care România, unde analizează şi posibilitatea dezvoltării de centre comerciale de cartier.
„Oamenii ştiu că suntem pe piaţă şi ne abordează cu diferite oportunităţi de investiţii. Deocamdată nu avem nicio achiziţie iminentă. Va fi dificil să găsim proprietăţi similare ca potenţial cu ParkLake“, spune Kearns.
Potrivit acestuia, Caelum preferă să ţintească puterea de cumpărare din Bucureşti, deoarece, în celelalte centre regionale ale ţării, acest indicator slăbeşte. „Comparativ cu media europeană, puterea de cumpărare pe cap de locuitor raportată la suprafaţa disponibilă de retail ne este pe plac în Bucureşti. Vedem cu ochi buni direcţia în care se îndreaptă economia“, conchide directorul companiei.
TJ Kearns este fost atlet, membru al echipei olimpice irlandeze la Jocurile de la Atlanta din 1996, la proba de 110 metri garduri. (source: capital.ro)