Daca proprietarii puneau accent pe elemente legate de imobil, care ofera confortul angajatilor la locul de munca si influenteaza productivitatea acestora, cum ar fi: eficienta spatiului, aportul de aer proaspat, lumina naturala, spatiile verzi, sursele alternative de energie etc.), in prezent, in atragerea si pastrarea chiriasilor, proprietarii ar trebui sa ia in considerare si alte aspecte, potrivit specialistilor JLL.
1. In primul rand, acestia mentioneaza perceptia chiriasului asupra proprietarului si a imobilului/imobilelor detinut/e de acesta. Cu cat istoricul legat de calitatea proprietatii/proprietatilor, de lichiditatea investitiei, de modul in care proprietarul creioneaza strategia de administrare este mai bun, cu atat chiriasii sunt mai dornici sa considere un nou contract sau continuarea celui existent.
2. Al doilea aspect este balanta dintre costului serviciilor de administrare si calitatea acestora. Identificarea de furnizori cu experienta, care sa ofere servicii de calitate la preturi competitive trebuie sa fie unul din elementele cheie al managementului administrativ.
3. Corectitudinea calculului cheltuielilor comune si trasparenta cu care acestea sunt prezentate chiriasilor reprezinta un alt aspect de care trebuie sa ia seama proprietarii. Cheltuielile comune au o pondere mare in totalul cheltuielilor chiriasilor legate de spatial inchiriat, iar corectitudinea stabilirii acestora si transparenta cu care proprietarii le prezinta chiriasilor reprezenta un factor major in nivelul de satisfactie al acestora din urma.
4. De asemenea, comunicarea si solutionarea problemelor intre chiriasi si proprietari reprezinta un factor vital pentru care chiriasii pot decide sa paraseasca cladirea la expirarea contractului sau mai devreme. Stabilirea unei relatii de incredere si respect reciproc bazata pe intelegere si respectarea regulilor interne, precum si rezolvarea in timp util a problemelor si venirea cu solutii in intampinarea nevoilor chiriasior sunt elemente ce trebuie sa guverneze zilnic relatia chirias-proprietar.
5. Personalul administrativ trebuie sa fie permanent implicat si sa aiba o atitudine proactiva, incluzand in actiunile intreprinse cat mai multe din sugestiile chiriasilor. Un management de success asigura pentru proprietari mentinerea si cresterea valorii proprietatii, imbunatateste nivelul de satisfactie al chiriasilor, reduce cheltuilelile nerecuperabile si riscul financiar si operational. (Sursa: dailybusiness.ro)