Diferenta dintre proiectele de retail prime si cele secundare ramane insa semnificativa. Potrivit datelor DTZ, proiectele dominante inregistreaza o rata de neocupare sub 5%, atat in Bucuresti, cat si in orasele regionale, in timp ce proiectele secundare inregistreaza o rata de neocupare intre 25 si 30%. Cu toate acestea, proiectele secundare fara o competitie majora, inregistreaza o rata de neocupare sub 10%.
"Rata de neocupare va continua un trend descendent si in a doua jumatate a anului, luand in considerare faptul ca proiectele ce urmeaza a fi livrate anul acesta au o rata de ocupare situata in jurul valorii de 90%", potrivit oficialilor DTZ.
Studiul companiei arata ca nivelul chiriilor prime nu a inregistrat schimbari in primul semestru al anului, pentru proiectele de retail performante din Bucuresti situandu-se intre 60 – 70 euro/mp/luna, in timp ce in afara capitalei chiria in centrele dominante variaza intre 25 – 35 euro/mp/luna. Pana la sfarsitul anului nu se intrevad schimbari majore ale nivelului chiriilor prime.
Stocul modern de spatii de retail la sfarsitul primului semestru din 2014 este de 2,787 milioane mp, 31% din aceasta suprafata fiind inregistrata in Bucuresti. Centrele comerciale reprezinta 60%, in timp ce parcurile de retail si galeriile comerciale detin 25%, respectiv 15% din stocul total.
In Romania, densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori se mentine la 138 mp, iar pana la sfarsitul anului anticipam ca va ajunge la 141 mp. Densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori din capitala este de 465 mp.
In 2014 vor fi livrate doua proiecte de retail, ambele dezvoltate de fondul sud-african de investitii NEPI. Per ansamblu, volumul livrarilor anuntate pentru acest an este la cel mai scazut nivel din ultimii 12 ani.
In prezent, in tara sunt in constructie, cu livrare anuntata in 2015, trei proiecte de retail cu o suprafata totala de 144.000 mp, aproximativ 65% din aceasta suprafata fiind in Bucuresti. In 2015 este anuntata si livrarea celui mai mare proiect de retail din Romania din ultimii patru ani - Mega Mall - cu o suprafata inchiriabila de 72.000 mp dezvoltat de NEPI in Bucuresti. Un alt proiect important ce urmeaza a fi livrat in 2015 este Coresi Shopping Center dezvoltat de Immochan in Brasov.
„Daca in anii trecuti orase mari, precum Brasov sau Timisoara, care s-au aflat constant in atentia dezvoltatorilor, nu au inregistrat activitate pe segmentul constructiilor de spatii moderne de retail, anul viitor in ambele orase sunt anuntate livrari de centre comerciale. Din aceasta perspectiva 2015 se preconizeaza a fi cel mai bun an din ultimii patru, in cazul in care toate proiectele anuntate a fi livrate se concretizeaza”, a declarat Bogdan Marcu, head of retail department, DTZ Echinox.
In primul semestru din 2014 principalii retaileri din FMCG au deschis in total 70 de unitati, majoritatea supermarketuri si magazine de proximitate. Dintre operatorii de hipermarketuri, in prima jumatate a anului doar Kaufland si-a extins reteaua existenta cu inca trei unitati, ajungand la sfarsitul semestrului sa detina in Romania 92 de centre.
Pentru Carrefour si Mega Image deschiderea de noi magazine de proximitate a fost prioritara, Mega Image mentinandu-si pozitia de lider pe acest segment cu 20 de unitati Shop&Go deschise in primul semestru din 2014. Carrefour are programate spre deschidere pana la sfarsitul anului, doua noi hipermarketuri, dintre care unul s-a inaugurat deja joi in cartierul Rahova, ajungand la o retea de 27 de hypermarketuri si a lansat trei unitati Supeco, concept dezvoltat pana acum doar in Spania, care presupune un format situat intre discounter si cash&carry.
Profi a deschis in Sighisoara primul magazin modular din sud estul Europei, un concept inovativ care se bazeaza pe o tehnologie ce permite crearea, indiferent de locatie, a formatului optim de magazin. Retailerul si-a continuat expansiunea, atat pe segmentul supermarketurilor, cat si pe segmentul magazinelor de proximitate, deschizand in prima jumatate a anului 26 de unitati.
Retailerii de fashion si-au mentinut planurile de expansiune, atentia lor fiind indreptata catre proiectele cu performanta dovedita. Retaileri internationali analizeaza conditiile si caracteristicile pietei din Romania, iar pana la sfarsitul acestui an anticipam intrarea unor nume noi pe piata locala. In prima jumatate a anului, noi intrari au fost inregistrate in principal pe segmentele sport, fashion si produse cosmetice. (Sursa: wall-street.ro)