Investițiile vor continua pe termen mediu și lung și vor viza măsuri suplimentare de siguranță și confort în clădiri.
„Este posibil ca spațiile de birouri să fie reconfigurate de către chiriași, astfel încât să îndeplinească normele impuse de autorități. Noi am făcut deja schimbări în zonele comune ale clădirilor, pentru a asigura o minimă distanțare socială. Pe viitor, vom implementa toate măsurile generate de noul context post Covid. Acestea includ ajustări ale căilor de acces în clădiri, în așa fel încât să asigurăm fluxuri separate de intrare și ieșire și un control mai strict al vizitatorilor și al curierilor, precum și creșterea cererii de locuri de parcare, pentru că tot mai mulți angajați vor prefera, cel puțin în perioada imediat următoare, să vină cu mașinile personale la birou, în detrimentul mijloacelor de transport în comun. În prezent, este dificil să estimăm valoarea totală a investițiilor pe care le vom face în următoarele 18 luni, pentru adaptarea la noul context al spațiilor de birouri, atât cele din proiectele finalizate cât și cele din clădirile în curs de dezvoltare. Este posibil să asistăm și la o scădere a costurilor de construcție, în funcție de evoluția pieței forței de muncă și a prețului materiilor prime”, a sintetizat Bogdan Jigman, Director General al GTC România.
Reprezentanții GTC România consideră că, în ceea ce privește configurația proiectelor de clădiri de birouri care au fost deja demarate înainte de declanșarea pandemiei, nu vor avea loc schimbări semnificative. „Majoritatea sunt clădiri de clasă A, ceea ce înseamnă că sunt proiectate să aibă suprafață generoasă pentru spațiile de birouri, astfel că viitorilor chiriași nu le va fi dificil să opteze pentru compartimentări diferite față de ceea ce aveau planificat. Așadar, schimbările vor interveni doar în modul în care companiile vor organiza spațiile pentru fiecare angajat în parte. De asemenea, cred că acesta poate fi sfârșitul erei spațiilor deschise și reapariția micilor birouri, poate nu individuale, ci pe departamente sau echipe”, punctează Bogdan Jigman.
GTC România estimează că va exista o întârziere în ceea ce privește datele de livrare pentru clădirile aflate în stadiu de dezvoltare, deoarece cererea pentru spații de birouri se va modifica în următoarea perioadă. Dezvoltatorii vor investi mai mult în implementarea prevederilor legislative și în asigurarea normelor suplimentare de igienă.
„Este încă devreme pentru a putea prognoza cum se va schimba piața imobiliară, în special din punct de vedere al cererii. Un prim scenariu este că nu vor exista scăderi semnificative, ci chiar o posibilă creștere, deoarece distanțarea socială va genera o nevoie mai mare de spațiu. Desigur, al doilea scenariu presupune o diminuare a nevoii de birouri clasice. Mai mulți analiști anticipează posibilitatea ca peste 20% dintre angajați să muncească în continuare de acasă, deoarece companiile au realizat că aceasta este o opțiune viabilă și mai puțin costisitoare din punctul de vedere al angajatorului. Oricum, pe termen scurt, estimez că cererea nu va fi afectată major”, a conchis Directorul General al GTC România.
În prezent, GTC România are în proprietate și administrează cinci clădiri de birouri, situate în București: Turnurile City Gate, Cascade Office Building, Premium Plaza și Premium Point. Compania are în derulare construcția unui nou complex de birouri, City Rose Park, localizat pe Bulevardul Expoziției, noul business hub din nordul Bucureștiului.
Pe plan internațional, grupul GTC are în construcție clădiri în Budapesta, Belgrad, Sofia și Zagreb. La nivel de grup, profitul net al companiei s-a situat la 75 milioane euro, la sfârșitul lui 2019. Conform estimărilor preliminare, prima jumătate din 2020 este stabilă din punct de vedere a principalilor indicatori financiari. (sursa: GTC)