Cu toate acestea, respondenţii din Iaşi sunt mai încrezători în creşterea industriei în care operează în următoarele şase luni faţă de media naţională, 64% sunt încrezători şi foarte încrezători în această evoluţie pozitivă, faţă de 59% dintre oamenii de afaceri din întreaga ţară.

 

Oamenii de afaceri din Iaşi şi din judeţele învecinate au aşteptări mai puţin pozitive privind evoluţia cifrei de afaceri şi a profitului companiilor din care fac parte, atât faţă de anul trecut, cât şi faţă de media naţională din acest an. Astfel, 41% dintre respondenţi se aşteaptă la creştere de peste 10% a cifrei de afaceri, faţă de 53% cu un an în urmă, şi doar 25% se aşteaptă la o creştere de două cifre a profitului în 2016, faţă de 42% în 2015. În plus, 52% dintre respondenţi se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi anul acesta, faţă de 71% la nivel naţional, arată barometroul.

 

Piaţa din regiunea Iaşului este marcată de tendinţe uşor diferite de cele la nivel naţional sau din alte regiuni – astfel, avantajele competitive la nivel local sunt în mai mare măsură preţul scăzut (46% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 45% la nivel naţional), dar şi notorietatea brand-ului (37% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 30% la nivel naţional). Un avantaj competitiv perceput în creştere puternică faţă de 2015, dar şi faţă de media la nivel naţional îl reprezintă parteneriatele comerciale cu alte companii sau instituții (43% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 31% cu un an în urmă şi faţă de 37% la nivel naţional), potrivit sursei citate.

 

Cei mai mulţi oameni de afaceri la nivel local (57%) sunt de părere că investițiile mai mari în marketing și comunicare le-ar putea creşte vânzările în 2016 – pondere semnificativ mai mare faţă de media naţională – 41%. Alte acţiuni indicate de respondenţii dinIași pentru creşterea vânzărilor sunt diversificarea portofoliului de produse şi servicii (54%) şi extinderea vânzărilor către noi piețe locale sau internaționale (48%).

 

Antreprenorii şi oamenii de afaceri din Iaşi şi judeţele învecinate percep o creştere semnificativă a  anumitor obstacole în dezvoltarea afacerilor, în comparaţie cu anul precedent, dar şi cu media la nivel naţional. Astfel, 57% se plâng de nivelul birocraţiei (faţă de 43% în 2015 şi faţă de 54% la nivel naţional), iar 37% de starea economiei locale (faţă de 25% în 2015 şi faţă de 15% la nivel naţional). De cealaltă parte, mediul de afaceri local este mai puţin afectat de lipsa de stabilitate politică și viziune a politicilor publice faţă de media naţională (32% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 51% la nivel naţional).

 

Referindu-se la măsurile care ar avea cel mai mare impact în următorii trei ani pentru a îmbunătăți dezvoltarea pe termen lung a antreprenoriatului în România, respondenţii din regiunea Iaşiului indică în primul rând asigurarea stabilității mediului de reglementare și fiscalizare (68%), simplificarea taxării și reglementărilor (55%) şi accesul mai facil la finanţare (36%).

„Piaţa locală din regiunea Iaşiului este mai ponderată privind entuziasmul de dezvoltare a economiei în perioada următoare. Regiunea este în continuare afectată de lipsa investiţiilor în infrastructură, dar şi de dezvoltarea mai lentă a industriilor locale, ceea ce se reflectă într-un PIB mult inferior marilor oraşe din ţară – 6.000 euro / capita în 2015, faţă de peste 10.000 euro / capita în Cluj şi Timiş. Cu toate acestea, capitala judeţului beneficiază de o piaţă generoasă a forţei de muncă, fiind un important centru universitar, motiv pentru care a atras şi continuă să atragă mari angajatori în domeniul IT şi BPO”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România. (sursa: capital.ro)