Se discută din ce în ce mai des despre vehiculul electric și beneficiile mobilității electrice, iar entitățile specializate în domeniu par să prezinte soluții cât mai eficiente care au ca scop reducerea poluării prin scăderea emisiilor de noxe. Progresul tehnologiei este exponențial, iar într-un timp foarte scurt, sistemele s-au putut reinventa. Cum a avansat tehnologia din spatele autovehiculelor electrice în ultimii ani și la ce ne putem aștepta în următorii 10 ani? Invitații noștri au dezbătut împreună aceste subiecte.
În deschidere, Primarul Municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc a vorbit despre planurile de dezvoltare ale orașului din punct de vedere al infrastructurii, atât cele în desfășurare, cât și cele ce vor urma în viitor: ‘Cluj-Napoca are oportunitatea de a fi un oraș conectat la viitor, având inovarea ca element central de dezvoltare. Tehnologia din spatele vehiculelor electrice evoluează constant, odată cu creșterea preocupării pentru mediul înconjurător. În sistemul de transport public de aici există în circulație, pe lângă tramvaie și troleibuze, 21 de autobuze electrice, nepoluante. O treime din flota de transport public este acum electrică, iar obiectivul municipalității este ca întregul sistem de transport public să fie ecologic. Căutăm și alte soluții pentru a diminua emisiile produse de traficul rutier: amplasarea de stații publice de încărcare pentru vehicule electrice sau oferirea de licențe de taximetrie exclusiv pentru mașini electrice.’, susține Boc. De asemenea, Emil Boc a afirmat că în prezent, în Cluj există 200.000 de mașini la o populație de 400.000 de locuitori, iar 25% dintre acestea sunt sub standardele europene de mediu, ceea ce conduce la un grad de poluare ridicat.
Despre sustenabilitatea la nivelul mobilității au vorbit reprezentanții ALD Group, Luminița Gughea - Sales Manager, ALD Automotive Romania și Stephane Renie - Head of Corporate Social Responsibility, ALD Group. ‘Între cele mai aglomerate orașe europene în 2019, Bucureștiul se află pe locul 7. Dacă vorbim la nivel național, hai să privim topul celor mai poluate orașe din România:’ (Luminița Gughea)
Mașinile electrice au devenit din ce în ce mai populare, iar asta se vede de la an la an. Rata de adopție e din ce în ce mai mare, însă există și câteva impedimente în tot acest proces. Iată care ar fi principalele provocări pentru cei care iau în considerare achiziția unui automobil electric.
Stephane Renie menționează că ‘presiunea noilor standarde legislative determină lansarea noilor modele de automobile electrice, iar digitalizarea, climatul și cadrul legal conduc către un „shift în mobilitate”’. De asemenea, acesta prezintă imaginea de ansamblu a motopropulsoarelor în funcție de categoriile de mașini în 2030:
Dacă am vorbit despre perspective la nivel național, am avut ocazia să aflăm situația mobilității electrice și în Bulgaria, de la Martin Zaimov - Deputy Chairman, BAEPS (Bulgarian Electric Vehicles Association): ‘Dacă ne uităm la numărul de mașini electrice existente în Bulgaria în ultimii 3 ani, datele sună cam așa: în 2017, am înregistrat aproximativ 300 de mașini electrice, în 2018, numărul a crescut la 560 de automobile electrice, iar de la începutul lui 2019 până în prezent numărul acestora aproape că s-a dublat - 900 de vehicule electrice. Stațiile de încărcare au ajuns la un număr de 150 de puncte de recharging', afirmă Zaimov.
Claudia Griech - Director General Adjunct, E.ON Energie România a vorbit despre soluțiile personalizate pe care E.ON le poate oferi în sprijinul mobilității electrice pentru clienți business, municipalități, dar și clienți casnici. Serviciile E.ON au experiență internațională în mobilitate electrică, aplicația IT putând să ofere monitorizare și opțiune de plată pentru sesiunile de încărcare. ‘În prezent, E.ON are 222 stații de încărcare ultrarapidă în Europa. De asemenea, în România există 40 de stații de încărcare rapidă (19 deținute de E.ON, 21 deținute de MOL).’, afirmă Claudia.
În continuare, Liviu Popescu - Membru, Asociația pentru Promovarea Vehiculelor Electrice în România, Membră AVERE Europa abordat subiectul mobilității electrice la nivel european și din prismă legislativă. ‘Comisia Europeană a lansat pe 28 noiembrie 2018 o strategie pe termen lung pentru reducerea emisiilor de carbon care se întinde până în 2050. Obiectivul nu este să stabilim alte obiective, ci să creăm o viziune și un plan pentru de a ajunge la 0 emisii de carbon. Strategia ia în calcul 8 scenarii diferite, luând în considerare toate sectoarele. Proporția vehiculeleor care fucnționează pe baterii și motoare elctrice va ajunge la 95% în 2050. ‘
Poluarea afectează întreaga populație a globului având aspecte dramatice în anumite regiuni. O mare parte din vină o poartă traficul auto concentrat în special în orașele mari. Una din soluții o reprezintă transportul în comun. O altă varianta este utilizarea scuterelor, trotinetelor sau a bicicletelor electrice. O altă soluție a venit de la Andi Ostroveanu - Co-Fondator, GTG, care a creat la Baia Mare prima mașină electrică realizată în România. Acesta propune utilizarea mașinilor electrice din categoria L6E și L7E, destinate exclusiv traficului din orașe și zonele limitrofe. Viteza de deplasare este limitată la maxim 50Km/h sau80 Km/h. Care sunt avantajele? ‘Autonomia este de 100-150Km în condițiile traficului din oraș. Încărcarea bateriilor este facilă, se pot încărca de la prize obișnuite de 16 A max sau se pot încărca la stații de încărcare specializate.’
Claudiu Suma – CEO, SafeFleet a abordat tematica conferinței din experiență proprie, ca utilizator, dar și ca manager al unei flote de agenți de vânzări utilizatori de mașini electrice. Claudiu susține că trendul se îndreaptă către descurajarea utilizării mașinilor diesel și că din punct de vedere al consumului, mașina electrică folosită în oraș este foarte eficientă. “Într-un ansamblu sistematic de tip peer-to-peer, încercăm să ne desfășurăm activitatea având ca element central individul, care la rândul său să devină promotor al tehnologiei electrice. Ne sfătuim clienții să își electrifice flota, să folosească un sistem de monitorizare a energiei. Toate inițiativele care susțin această mișcare vor duce cu siguranță la consolidarea conceptului de e-mobility. Un exemplu foarte clar este costruirea a două fabrici de baterii electrice în Ungaria.”
Dr. Dorin Beu - Președinte al Consiliului de Administrație, Romanian Green Building Council (RoGBC) a vorbit despre conceptul Smart City prin integrarea tuturor acestor tehnologii verzi într-un ecosistem. Acesta a amintit și despre impactul mașinilor electrice asupra clădirilor verzi. Acesta a prezentat situația din 2018 a clădirilor verzi certificate: 35 de clădiri certificate și 22 în derulare cu certificare LEED, 45 de clădiri existente și 46 de construcții noi și renovări majore (BREEAM), plus 25 de certificări în derulare. În ceea ce privește clădirile verzi, au fost înregistrate 22 de clădiri rezidențiale, plus 5000 de apartamente, construcții noi.
Eveniment organizat de BusinessMark, susținut de: ALD Atomotive.
Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.
Eveniment organizat cu susținerea: BRCC, BCCBR, CCIRI, Zelist Monitor.
Parteneri media: Tranzit, Ziarul Bursa, energynomics.ro, carZZ.ro, Transilvania Business, RBT Transport, Administratie.ro, I like Cluj, Global Manager, Antreprenor în România, StiriActuale.ro, BirouInfo, Depozitinfo.ro, Business24, Business Press, Clujul de Buzunar, DeBizz, Curierul Național, Financial Market, Financiarul, InfoOradea, InTurda.ro, Jurnalul de Afaceri, MATEK, MoneyBuzz, Monitorul de Făgăraș, Portal Management, PRbox.ro, Rbe Connect, PRwave, Social Media Romania, SpatiulConstruit.ro, Market Watch, Ziare.com.