Estimarile privind cresterea profitului sunt, de asemenea, pozitive, doar 13% dintre companii asteptandu-se la o stagnare sau o scadere a profitabilitatii in 2015.
Aceasta tendinta va fi sustinuta in mare masura prin investitii, avand in vedere ca 76% dintre respondenti afirma ca vor creste investitiile in 2015. Acestea se vor concentra in zona de lansari de noi produse si servicii, cea de marketing si vanzari si in extinderea in noi piete de desfacere, arata concluziile studiului „O noua viziune a cresterii”, publicat astazi de EY Romania.
Majoritar (53%), aceste investitii vor fi finantate prin credite bancare, urmate de injectii de capital (18%).
Studiul EY are la baza raspunsurile a 202 executivi de top si analizeaza perceptia acestora in privinta perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2015.
22% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane euro, 30% din companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane euro, 23% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane euro si 25% sub 1 milion de euro cifra de afaceri. 88% dintre aceste companii desfasoara activitati de tip business-to-business. Executivii au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 10 – 16 februarie 2015.
„Cresterea competitivitatii prin inovatie si cercetare, cresterea brand-ului si digitalizarea trebuie sa se regaseasca pe agenda de business si in bugetele de investitii in 2015. De asemenea, accesul la finantare, abilitatea de a diversifica sursele de finantare si optimizarea costului finantarii au devenit intr-o mai mare masura avantaje competitive, ca urmare, orice strategie de business va trebui sa le aiba in vedere in acest an”, spune Bogdan Ion, country managing partner, EY Romania.
Evolutiile pozitive estimate pentru cifra de afaceri si profitabilitate vor fi sustinute si prin cresterea numarului de angajati. in timp ce 36% dintre angajatori se asteapta la o crestere modesta (sub 5%), peste 35% afirma ca vor creste numarul angajatilor intre 5-30% sau peste.
87% dintre companii vor creste salariile, dar aproape jumatate dintre respondenti nu estimeaza o crestere mai mare de 5%. Totusi, 38% au bugetat pentru 2015 o crestere a salariilor propriilor angajati intre 5-20% sau chiar mai mult. Companiile din IT si servicii estimeaza cele mai mari rate de crestere a salariilor in anul curent.
Respondentii din industria IT sunt foarte increzatori in perspectivele sectorului in care activeaza intr-o masura covarsitoare (78%). Alti executivi optimisti peste media economiei provin din industria producatoare si servicii.
Dupa depasirea crizei, revenirea cresterii a fost timida. In 2015 insa, cererea va redeveni motorul cresterii business-urilor romanesti, conform raspunsurilor oferite in cadrul studiului “O noua viziune a cresterii”.
Astfel, 66% dintre executivi se asteapta la o crestere a cererii pentru produsele si serviciile companiei lor in 2015, in timp ce 32% estimeaza o stagnare si doar 2% o tendinta negativa. Evolutiile cele mai bune le asteapta executivii din IT, transporturi, real estate si servicii, in timp ce evolutii negative sunt estimate in industria editoriala.
Costurile reduse raman cel mai important avantaj competitiv 41% dintre oamenii de afaceri considera costurile reduse cel mai important avantaj competitiv al concurentei. De asemenea, reducerea costurilor este primul raspuns luat in calcul de executivi la conditiile de piata.
Reducerea costurilor este inca sus pe agenda oamenilor de afaceri, desi, in acelasi timp, recunosc importanta mare a inovatiei in succesul companiei pe care o conduc, 60% dintre ei afirmand ca inovatia are un impact mare si foarte mare in aceasta privinta.
Desi 78% dintre respondenti considera ca succesul companiei este in masura mare si foarte mare dependent de nivelul de pregatire al angajatilor, doar 5% dintre ei au recurs la atragerea in companie a unor angajati valorosi in 2014, ca raspuns la conditiile din piata in care activa compania.
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piata locala in 2015, cei mai importanti trei indicatori raman: rezultatele financiare, satisfactia clientilor si cota de piata, cu precizarea ca satisfactia clientilor a detronat in importanta indicatorii financiari, fiind in acest an cel mai importat element al succesului unei companii. Alaturi de acesti factori, 41% dintre liderii de business mentioneaza notorietatea marcii (brand awareness), fata de 39% in anul trecut. (sursa: dailybusiness.ro)