"Până la începutul lunii noiembrie vom demara procedura de licitație pentru proiectare pentru secțiunea 2 a Magistralei 5 de metrou, adică Eroilor — Piața Iancului. Procedura de licitație va dura probabil 6 — 9 luni, apoi urmează licitația, apoi perioada de proiectare. Durata de construcție ar fi cam de 36 de luni, deci cinci ani în total. Este foarte posibil ca în 2021 să avem nu numai Magistrala 6 (1 Mai — Otopeni — n.r.) ci și Magistrala 5 extinsă. Lucrările la Magistrala 5 extinsă ar putea începe în 2019 dacă nu sunt contestații", a declarat ministrul Transporturilor.
La rândul său, directorul general al Metrorex, Marin Aldea, a arătat că ritmul de lucru pe Magistrala 5 a crescut de 8 ori de la începutul anului, când șantierul era blocat complet. Potrivit acestuia, pe M5 se va circula cu trenuri de pe Magistralele 1 și 3, care urmează să fie echipate cu sisteme necesare compatibile cu instalațiile de automatizare din trafic.
Potrivit lui Aldea, pentru cele trei secțiuni de pe M5, Eroilor — Drumul Taberei, Eroilor — Iancului și, respectiv, Iancului — Pantelimon, necesarul este de 43 de trenuri de metrou (câte 13 pentru primele două secțiuni și 17 pentru ultima).
"Am demarat o licitație pentru 43 — 51 trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5. Era vorba de un acord cadru pe șapte ani. Au participat cinci firme, trei au fost respinse ca urmare a nerăspunderii la caietul de sarcini din punct de vedere tehnic. Două au rămas în cursă. Una a fost declarată câștigătoare. La momentul acela a fost o descindere din partea instituțiilor statului. Toată procedura a fost blocată, iar acum situația este la instanță. După pronunțarea instanței, probabil vom relua procedura de licitație. Strategia de achiziție a trenurilor s-a modificat. Acum vorbim de 3 secțiuni pe M5: Secțiunea Eroilor — Drumul Taberei, care este în lucru și pe care ne propunem să o punem în funcțiune în a doua parte a anului viitor și necesită o achiziție de circa 13 trenuri; secțiunea Eroilor — Iancului, pe care ne propunem să o punem în funcțiune până în 2023, și aici necesită tot 13 trenuri și pentru Iancului — Pantelimon 17 trenuri. 43 în total. Iancului — Pantelimon e prevăzută a se realiza în planul de mobilitate urbană durabilă începând cu 2030, astfel că pentru achiziția de trenuri avem în vedere, deocamdată, 26 de trenuri", a explicat Marin Aldea.
Șeful Metrorex a amintit, în context, că parcul de trenuri al companiei este de aproximativ 90 de trenuri, iar în prezent se circulă cu 55 — 57 de trenuri.
Pe de altă parte, acesta a precizat că reluarea traficului de suprafață în zona Drumul Taberei urmează aibă loc, în mare parte, până la sfârșitul acestui an.
Cât privește Magistrala 6 (1 Mai — Otopeni), aceasta urmează să fie gata în 2021, potrivit directorului general al Metrorex.
"Până la sfârșitul lui 2016 demarăm procedura de licitație pentru lucrările de structură, analiza durează 6 — 9 luni. Lucrările încep în a doua parte din 2017. Valoarea acestora este de 1,3 miliarde de euro și include și 12 trenuri", a mai spus Marin Aldea.
El a precizat, însă, că, o dată cu finalizarea M6 va trebui avută în vedere achiziția de noi trenuri pentru că se va circula și pe M4 până la Străulești și pe M6 până la Otopeni.
Magistralele de metrou aflate în exploatare în prezent sunt M1 (Pantelimon — Nicolae Grigorescu — Eroilor — Gara de Nord — Piața Victoriei — Dristor), M2 (Berceni — Piața Unirii — Universitate — Piața Victoriei — Pipera), M3 (Preciziei — Lujerului — Eroilor — Nicolae Grigorescu — Anghel Saligny) și M4 (Gara de Nord 2 — Basarab — Grivița — Parc Bazilescu).
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, și directorul general al Metrorex, Marin Aldea, au participat duminică la "Ziua Porților Deschise la Stația de Metrou Laminorului'. (sursa: AGERPRES)