"BBB minus" este primul calificativ din categoria investment grade, recomandat pentru investiții. România beneficiază de un rating "Baa3" din partea Moody's și de un calificativ "BBB minus" de la Fitch.
Standard&Poor's precizează că menținerea calificativelor acordate României se datorează nivelului moderat de îndatorare externă, pe fondul perspectivelor de creștere economică stabile. Pe de altă parte, S&P consideră că ratingurile României sunt constrânse de calitatea scăzută a guvernanței, în pofida eforturilor recente pentru reducerea corupției, precum și de un nivel redus al PIB-ului pe cap de locuitor raportat la statele din aceeași categorie (estimat la 9.300 dolari în 2016).
În ceea ce privește perspectiva stabilă asociată ratingului de țară atribuit României, S&P precizează că aceasta reflectă un echilibru între probabilitatea adâncirii deficitului pe de o parte și nivelul modest al datoriei guvernamentale și externe, pe de altă parte.
"Am putea crește ratingurile României dacă procesul de consolidare fiscală continuă, restructurarea întreprinderilor de stat va fi implementată cu succes, iar datoria guvernamentală netă va fi cu fermitate pe o traiectorie descendentă", apreciază Standard&Poor's.
Istoric, politica fiscală în România a fost extrem de prociclică, ducând la oscilații masive ale cererii și performanței finanțelor publice. În 2015, economia României a crescut cu 3,7%, datorită cererii pe plan intern. Reducerea TVA și multiplele majorări salariale au sprijinit consumul privat, dar au avut de suferit parțial investițiile publice. În ciuda îmbunătățirii ratei absorbției fondurilor europene în 2015, S&P estimează că investițiile în acest an vor fi încă la aproximativ 10% sub nivelul ridicat înregistrat înaintea crizei financiare globale din 2008.
Alt risc legat de stabilitatea macroeconomică îl reprezintă posibilitatea ca ritmul creșterii salariilor să depășească majorarea productivității, ceea ce ar duce la pierderea competitivității externe, avertizează S&P. Aceasta observă că în trimestrul patru din 2015 costurile cu forța de muncă au urcat cu 9% în ritm anual, mai mult decât în orice țară din UE. Agenția estimează că este posibil ca în 2016 să continue creșterea salariilor și să fie adoptate noi măsuri de relaxare fiscală înaintea alegerilor.
Riscuri la adresa estimărilor S&P ar putea veni din partea legislației care, dacă este aplicată retroactiv, ar putea înrăutăți condițiile financiare pentru sectorul privat din România. Un exemplu este propusa Lege a dării în plată care, în opinia S&P, ar putea submina recenta stabilizare a valorilor proprietăților imobiliare, ar putea încetini redresarea creșterii creditorii și chiar ar putea în mod potențial descuraja investițiile străine în sectorul non-financiar. (sursa: AGERPRES)