Cele 16 centre comerciale din Bucureşti, printre care Băneasa Shopping City, AFI Cotroceni, Sun Plaza sau Bucureşti Mall, au adus proprietarilor venituri din exploa­tare de peste 800 de milioane de lei anul trecut, potrivit unei analize a ZF pe baza bilanţurilor publicate la Ministerul Finanţelor.

Încasările proprietarilor de centre comerciale reflectă gradul de dezvol­tare al comerţului modern, dar şi puterea de cumpărare a locuitorilor, dat fiind că nivelul chiriilor din malluri repre­zintă circa 15% din vânzări, potrivit unei „cutume“ din piaţa mallurilor, cei doi indicatori fiind în strânsă legătură.

 

Ţinând cont de acest indicator, vân­zările realizate anul trecut de magazinele celor 16 centre comerciale incluse în analiză pot fi estimate la circa 5,3 mld. lei (1,2 miliarde de euro).

 

Compania Băneasa Develop­ments, prin intermediul căreia oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu şi Radu Dimofte controlează zona comercială a proiectului Băneasa din nordul Capi­talei, conduce ierarhia, după ce a înre­gistrat afaceri de aproape 199 de milioane de lei anul trecut, în creştere cu 8% faţă de 2013, în timp ce profitul net a ajuns la aproape 55 milioane de lei, mai mare cu 20%. „Veniturile au crescut datorită rezultatelor bune de pe segmentul de entertainment şi din activităţile de închiriere şi business-to-bu­siness. Avansul profitului net este rezultatul unei creş­teri a veniturilor, dar şi al unui control mai strict al cheltuielilor operaţionale“, afirmă Georgios Ar­gentopoulos, CEO al firmei Bă­neasa Developments.

 

Pe de altă parte, Cotroceni Park, firma prin care israelienii de la AFI con­trolează mallul AFI Cotroceni, ocupă poziţia a doua, cu afaceri în creş­tere cu 4%, până la peste 141 de milioane de lei, însă profitul net a scăzut de peste 5 ori, la 24 de milioane de lei.

 

În topul celor mai mari centre comerciale, Promenada Mall, deschis în toamna lui 2013 şi preluat anul trecut de fondul sud-african NEPI, a intrat ­direct pe poziţia a cincea, cu încasări din exploatare de aproape 65 mil. lei, de peste trei ori mai mari decât în 2013, când nu a prins decât o parte din an.

 

Anul 2015 a adus deschiderea unui nou centru comercial, Mega Mall, aflat în proprietatea sud-africanilor de la NEPI, astfel că stocul de malluri şi centre comerciale a ajuns la peste 1 milion de metri pătraţi în Bucureşti. (Sursa: zf.ro)