Cu toate acestea, interesul unor noi jucători a crescut semnificativ în ultimul an, ceea ce se va materializa în tranzacţii viitoare, apreciază Văcaru.
"Am încheiat în acest an, până acum, două tranzacţii record, totalizând peste 250 de milioane de euro, respectiv vânzarea Promenada Mall către NEPI şi Europolis Logistic Park către P3. Este un maxim istoric pentru JLL în România. Cele două tranzacţii, reprezentând un sfert din piaţa de investiţii, arată că există din nou interes pentru România", a declarat pentru MEDIAFAX Andrei Văcaru, implicat în vânzarea mall-ului Promenada şi a parcului Europolis.
El a arătat că ambele tranzacţii reprezintă un semnal că piaţa de investiţii a început să-şi revină, pe de o parte pentru că marchează intrarea unui nume nou în România (P3), iar pe de altă parte pentru că vânzarea Promenada a fost cea mai mare tranzacţie imobiliară post-criză.
"Piaţa industrială este o zonă de interes pentru investitori pentru că preţurile sunt foarte jos, chiriile sunt la un nivel minim, iar yieldurile (randamentele investiţionale care determină preţul de vânzare, n.r.) sunt mai mari decât în regiune, de 9,75%, cu două puncte procentuale peste cele din Cehia sau Polonia. De asemenea, există disponibilitate, poţi cumpăra produse prime, în timp ce în Cehia şi în Polonia apar rar astfel de proiecte la vânzare. În plus, în România poţi să cumperi mai multe proiecte pentru a crea o platformă dominantă pe piaţă, posibilitate limitată în alte ţări din regiune", a explicat Văcaru.
În opinia sa, şi pe segmentul de retail şi birouri România este mai atractivă decât Polonia sau Cehia datorită randamentelor investiţionale mai mari.
NEPI a anunţat că a plătit 148 de milioane de euro pe Promenada, mall-ul generând venituri anuale din chirii de 10 milioane de euro, ceea ce înseamnă un randament de sub 7% la acest nivel al încasărilor.
"Trebuie subliniat însă că nivelul randamentului este sensibil mai mare dacă ne raportăm la veniturile nete operaţionale certe din viitor (reversionary income)", a arătat analistul.
Acest lucru este explicat şi prin faptul că mall-ul a fost vândut la doar un an de la finalizare şi este ştiut faptul că un centru comercial are nevoie de circa 2 ani pentru a se stabiliza din punct de vedere al chiriaşilor şi al veniturilor.
Reprezentantul JLL, companie care a reprezentat Raiffeisen Evolution, proprietarul Promenada, în tranzacţia cu NEPI, a adăugat că proiectul a fost prezentat unui număr mare de investitori internaţionali şi a suscitat foarte mult interes.
"Competiţia pentru Promenada Mall a fost strânsă. Investitorii existenţi pe piaţa locală încă sunt mai dispuşi să plătească preţuri agresive pentru a cumpăra proiecte imobiliare decât cei noi. E mai uşor să îţi asumi un preţ când ai un portofoliu de sute de milioane de euro într-o piaţă. Ai echipă, ai experienţă, cunoşti piaţa. Totuşi, există nume noi de investitori care vor să intre în piaţă, şi care, cu fiecare proiect pe care îl analizează, devin mai familiari cu piaţa locală şi capătă confortul necesar pentru a concretiza o achiziţie", a precizat Văcaru.
El estimează că piaţa de investiţii a ajuns la un miliard de euro şi că această valoare va fi depăşită, în condiţiile în care mai sunt în negociere câteva tranzacţii. Suma include şi tranzacţia prin care Auchan cumpără spaţiile în care funcţionează 12 de magazine.
"Şi dacă nu luăm în calcul tranzacţia cu Auchan piaţa este în creştere. Din punctul meu de vedere este doar începutul revenirii pieţei. Fără măsuri economice şi politice bruşte şi neaşteptate, cred că se va menţine ritmul de creştere şi anul viitor. Aşteptările vânzătorilor şi ale cumpărătorilor sunt apropiate şi din acest motiv se întâmplă tranzacţii. Sperăm ca vânzatorii, încurajaţi de tranzacţiile din piaţă, să nu crească preţurile în mod nerealist pentru că asta ar reduce avantajul competitiv pe care îl are România în regiune şi ar putea duce la o blocare a tranzacţiilor. Cumpărătorii nu ar accepta o scădere semnificativă a yieldurilor în special din cauza diferenţelor care încă există între costurile de finanţare din România şi Cehia sau Polonia", a mai arătat analistul.
Anul trecut, valoarea tranzacţiilor imobiliare s-a situat la puţin peste 300 de milioane de euro, iar cel mai ridicat nivel a fost înregistrat în 2007, respectiv două miliarde de euro. (sursa: zf.ro)