Sunteti unul dintre antreprenorii cei mai de succes ai Romaniei. Fiecare dintre ei au povestea lor de succes. Care a fost prima afacere pe care ati inceput-o si cum ati pornit-o? Cum ati ajuns la imobiliare? Ce v-a inspirat?
Iulian Dascalu: Am plecat la drum in lumea afacerilor la inceputul anilor ’90, cand am investit economiile personale intr-un lant de magazine specializate pe incaltaminte, dupa care a urmat Centrul Comercial Iulius, in 1995 si Centrul Comercial Terra, in 1996.
In business-ul cu mall-uri am intrat in anul 2000, odata cu deschiderea Iulius Mall Iasi, la acea vreme singurul centrul comercial de tip mall din afara Bucurestiului si al doilea din tara. Ideea de la care am pornit a fost aceea de a implementa un concept nou pe piata romaneasca, o “reteta de retail” care sa ii determine pe clienti sa revina cu placere, un mix de shopping, dining si entertainment ale carui reguli au fost descoperite si “patentate” cu succes, zeci de ani in urma, in Statele Unite ale Americii, una dintre cele mai dezvoltate piete pe segmentul de retail.
Realizarea primului mall a fost cu certitudine o provocare, un risc asumat, intrucat la momentul respectiv lumea era foarte sceptica, insa am anticipat potentialul urias al pietei, iar ulterioara evolutie ascendenta a retelei Iulius Mall mi-a confirmat aceste asteptari. Nu am inventat nimic, doar am avut curajul de a adapta realitatii romanesti o realitate occidentala.
Se spune ca aveti calitati de leadership de exceptie, ca oamenii pe care ii conduceti in cadrul grupului va urmeaza din convingere si pasiune. Care sunt ingredientele? Cum reusiti acest lucru?
Iulian Dascalu: Forta unei companii sta in echipa, iar tinta Iulius Group a fost intotdeauna aceea de a forma specialisti, atat pe leasing, marketing, administrativ, cat si in domeniul financiar, juridic etc. Faptul ca multe dintre serviciile specifice dezvoltarii si operarii unui mall nu au fost externalizate, iar personalul este implicat de la stadiul de idee in cazul unui proiect, a contribuit semnificativ la crearea sentimentului de apartenenta la un scop comun tuturor. Noi nu doar dezvoltam proiecte de la zero, ci le pozitionam pe piata, le administram sau, mai bine spus, le “crestem” ca pe copiii nostri. Aceasta este politica dupa care ma ghidez si pe care o transmit mai departe echipei de management, astfel incat membrii acesteia sa simta ca lucreaza pentru propria companie.
Ati avut drept model de antreprenor vreo persoana care sa va inspire in afacerile dumneavoastra?
Iulian Dascalu: Nu am avut un model pe care sa il fi urmarit indeaproape, dar am admirat si stimez in continuare oameni de afaceri, de la noi sau din afara, care si-au marcat evolutia in business prin originalitate, perseverenta si curaj.
Nu am fost discipolul cuiva, dar au existat persoane care mi-au influenta in bine, intr-o proportie mai mare sau mai mica, traiectoria profesionala si m-au ajutat sa imi canalizez energia spre ceea ce m-a inspirat.
Din punctul dumneavoastra de vedere, care sunt premisele ca o afacere sa reuseasca, sa devina de succes?
Iulian Dascalu: Exista o intreaga literatura care ne invata pasii succesului, insa sunt sceptic ca cineva poate proclama ca a descoperit reteta. Dupa ani de experienta, consider ca un concept sanatos de afaceri, o echipa valoroasa, munca pasionata si serioasa constituie premisele reusitei.
Care sunt principalele aspecte care ar putea periclita reusita unei afaceri?
Iulian Dascalu: Un plan de afaceri fara o estimare realista a pietei sau bazat pe oportunitatile de moment, necunoasterea in detaliu a domeniului de business, o echipa de management insuficient pregatita, neadaptarea la schimbarile de pe piata si multe altele.
Cat din reusita unei afaceri se datoreaza hazardului si cat actiunilor personale?
Iulian Dascalu: Asa cum am mai spus, reusita afacerii tine, in primul rand, de idee si de munca, de foarte multa munca. Sigur, pot exista situatii cand businessul poate inregistrat brusc o evolutie ascendenta, influentat de un anumit context favorabil, dar de scurta durata. Insa, actiunile echipei si strategiile realiste raman la baza unui business stabil, sanatos si matur.
Hazardul, asa cum ii spuneti, iti poate scoate in cale o persoana sau te poate pune in fata unei situatii care iti deschide noi perspective sau unghiuri de abordare a unei situatii. Dar, daca nu supui totul analizei si iti bazezi business-ul pe intamplare, pe conjucturi favorabile, pe speculatii de moment, afacerea va avea soarta unui castel de nisip. (sursa: economiaonline.ro)