„În urma sondajului, a reieșit că pe primul loc, votată de 75% din totalul respondenților din companiile chiriașe, se află intenția de adoptare a măsurilor ESG, la egalitate cu implementarea de soluții high-tech. Aceste două criterii sunt puternic asociate cu îmbunătățirea calității spațiului și activității la birou. Companiile chiriașe sunt preocupate de condițiile ESG, de crearea unor comunități în cadrul clădirii, de organizarea de evenimente caritabile, de noi spații de recreere și petrecere a pauzelor la birou într-un mediu cât mai plăcut. Din cauza inflației, au apărut însă și preocupări precum indexarea chiriei și costurile utilităților, într-o mai mică măsură însă decât ESG“, declară Costin Nistor, Managing Director al Fortim Trusted Advisors, membra a Alianţei BNP Paribas Real Estate.
Conform sondajului realizat de Fortim Trusted Advisors, 41,7% din chiriașii de birouri au apreciat o probabilitate foarte mare și 33,3% o probabilitate mare de a demara proceduri ESG, ca parte a planului de dezvoltare în 2023. Întrebările au fost evaluate cu o scală de la unul la cinci, unde 1 a reprezentat indicativul cel mai puțin probabil și cinci, indicativul cel mai mult probabil.
„Majoritatea proprietarilor de clădiri de birouri se gândesc doar la E – Environmental, cu impact direct în scăderea costurilor cu energia și protecția mediului. Noi considerăm că trebuie să avem grijă de toate aceste direcții, și mai mult de S- Social, integrarea de comunități în companii și în clădire și G - Governance, care ține mai mult de serviciile de property management și digitalizarea lor. ESG nu trebuie să fie doar un trend de promovare în domeniu, ci un diferențiator la acest moment și o normalitate în viitorul apropiat, pentru toate mediile de birouri“, declară Costin Nistor.
O altă întrebare a sondajului a fost despre intenția de a schimba spațiul de birouri, respondenții optând pentru păstrarea spațiului în care activează. În acest moment, conform datelor, chiriașii din clădirile administrate de Fortim Trusted Advisors nu își doresc să extindă mai mult sistemul work from home și fac eforturi pentru a readuce angajații la birou.
Pe locurile următoare în topul preocupărilor chiriașilor de birouri se află trei posibile motive de îngrijorare în viitor. Circa jumătate dintre respondenți sunt preocupați de indexarea chiriei și de costurile utilitățile și 40% de evoluția taxei de servicii în 2023.
„Companiile care vor să aducă o plus valoare angajaților vor opta întotdeauna pentru clădiri bine poziționate, cu un consum redus de energie, multe tinzând către emisii zero carbon, care oferă condiții mai bune, cu design modern, compartimentări optime, facilități și dotări smart. Proprietarii clădirilor de birouri mai vechi de 10 ani trebuie să înțeleagă că pentru a le transforma în spații sustenabile, este nevoie de o strategie pe termen lung, cu bugete alocate pentru investiții în renovarea zonelor comune, crearea unei comunități care beneficiază de facilitățile oferite, schimbarea sau modernizarea sistemului de management al clădirii și obținerea unui certificări verzi. Altfel, există riscul pierderii chiriașilor actuali sau potențiali, interesați să aibă medii de lucru aliniate la standarde internaționale“, estimează Costin Nistor.