"Outsourcing-ul nu inseamna doar activitatea de call center. O evolutie foarte importanta in ultima perioada au avut-o companiile SSC (Shared Service Centers), care s-au triplat ca numar in ultimii ani", spune Laura Dumea-Bencze, head of research in cadrul CBRE Romania. Potrivit datelor companiei, per total outsourcingul a crescut cu 40% in ultimii 4 ani in Romania.

 

Potrivit raportului CBRE, 47% din numarul total al companiilor care fac outsourcing in Romania au ca domeniu de activitatea dezvoltarea si mentenanta de aplicatii, 17% au ca domeniu business services (resurse umane, contabilitate, suport) si doar 12% au ca obiect de activitate componenta de call center.

 

Ca numar de angajati BPO-urile si ITO-urile au fiecare cate 22-23.000 de angajati in Romania, SSC-urile au circa 15.000 de angajati, iar pe partea de research&development sunt circa 5.000 de angajati. Companiile care fac doar call center au circa 10.000 de angajati.

 

Faptul ca ITO-urile au o pondere atat de mare pe plan local este determinat de numarul mare de absolventi cu competente IT si de programare, dar si ajutoarele de stat din acest domeniu si de facilitatile fiscale pentru angajatii din aceasta arie.

 

Cresterea salariilor din Bucuresti poate ajunge nesustenabila? Laura Dumea-Bencze spune ca in ciuda faptului ca forta de munca este mai scumpa decat in trecut, totusi, raportat la alte orase din Europa, Bucurestiul este in continuare o piata competitiva din punctul de vedere al costurilor cu forta de munca. In plus, Laura Dumea-Bencze spune ca dupa criza companiile si-au schimbat strategia si nu mai aloca centre de outsourcing doar in alte regiuni ale lumii, ci si pe continent, ceea ce inseamna ca nu mai intram in competitie cu tarile foarte ieftine din Asia, iar comparatiile se fac cu tarile din regiune, asa ca Romania ramane competitiva.

 

Si Mihai Paduroiu, head of office agency in cadrul CBRE, subliniaza ca in aceasta competitie cu tarile din jur, forta de munca talentata din Romania determina companiile sa prefere sa deschida businessul aici. Pe langa costurile cu forta de munca, managerul de research al CBRE mentioneaza si ca Bucurestiul este in continuare o piata ofertanta la nivelul costurilor de ocupare al birourilor. Ca urmare a acestor factori, consultantii CBRE estimeaza ca Romania va continua sa fie un pol pentru companiile care vor sa faca outsourcing si in anii urmatori.

 

Dimensiunea pietei de outsourcing se observa si in ocuparea spatiilor de birouri, firmele de profil ocupand 500.000 mp dintr-un stoc total de 3,1 mil. metri patrati de birouri moderne la nivel de tara. In 2015, jumatate din tranzactiile de birouri au fost realizate de companii de outsourcing, fata de 27% in 2014. Astfel, 47% din suprafata de birouri din Bucuresti este ocupata de astfel de companii, in timp ce in Cluj 12% din birourile moderne sunt ocupate de astfel de companii.

 

Chiar daca momentan expansiunea acestor companii si in alte orase este la inceput, trendul incepe sa prinda contur, asa ca reprezentantii CBRE vad evolutii pozitive in ceea ce priveste cererea de birouri pentru alte orase, nu doar cele principale: Timisoara, Iasi, Cluj, ci si orase care nu au fost atat de mult in vizor, cum ar fi Brasov, Sibiu sau Craiova. Prin urmare si potentialul de dezvoltare a unor centre de birouri in orasele din tara este mare, spun oficialii CBRE.

 

In ceea ce priveste costurile de ocupare ale birourilor, pentru spatiile clasa A, sumele se ridica la 19,3 euro pe mp in Bucuresti si 18,1 euro pe mp in Timisoara, in timp ce in Brasov sau Iasi sunt de 14-15 euro pe mp.

 

Chiriile de birouri au fost relativ stabile in ultimul an, iar Mihai Paduroiu spune ca acest trend se va mentine, existand doar cresteri timide pentru unele proprietati prime. Cat despre gradul de neocupare din piata, Paduroiu spune ca nivelul va ramane de 2 cifre, insa doar ca urmare a faptului ca in piata sunt inca unele proprietati cu o amplasare nefericita. (Sursa: wall-street.ro)