Cei chestionați au menționat că le lipsesc cel mai mult comunicarea cu colegii, delimitarea clară între activitatea de birou și timpul liber și apropierea de alți oameni care lucrează, potrivit studiului CEE & SEE Working from Home lansat de CBRE Research.
Procentul mediu al celor care lucrează de acasă este de 3,9% din volumul total de angajați, adică aproximativ 9mil. de persoane,potrivit datelor Eurostat privind țările din regiunile Europei Centrale și de Est & SEE care au participat la studiul CBRE Research. Țara cu cea mai mare pondere de persoane familiarizate cu telemunca este Austria, cu 9,9% din totalul angajaților, la polul opus aflându-se țări precum Bulgaria și România, unde procentele sunt de 0,5% și 0,8%.
„Deși Austria avea cel mai mare număr de persoane familiarizate cu munca de acasă dinainte de izolarea impusă de COVID-19, este interesant de observat că aproape 80% dintre respondenți au declarat că nu reușesc să stabilească un echilibru între viața profesională și cea personală. În continuare, spațiile de birouri vor fi regândite pentru ca angajații să poată face o separare mai clară a vieții profesionale decea personală și vor fi reorganizate astfel încât să faciliteze întâlnirile cu colegii și partenerii de afaceri, deoarece aceste două aspecte sunt cele care au lipsit cel mai mult celor chestionați. Focusul asupra procedurilor privind telemunca nu se traduce prin reducerea spațiilor din clădirile de birouri ”, a menționat Andreas Ridder, Managing Director, CEE, CBRE.
Comparativ cu rutina obișnuită de la birou, 64% din cei peste 1.200 de participanți din regiunile Europa Centrală și de Est și din SEE duc lipsa discuțiilor cu colegii de la birou și se simt izolați, iar 61% dintre aceștia nu reușesc să delimitezeviața profesională de cea personală, având ca rezultat dezechilibrul între viața profesională și cea personală. Aproximativ 55% dintre cei chestionați își doresc să vadă și alte persoane în timp ce lucrează, 51% simt lipsa întâlnirilor fizice, iar 43% consideră că lansările de produse și servicii alături de colegi reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte care le lipsesc din viața la birou.
Viitorul modului de lucru în Romania
În România, telemunca nu va fi o opțiune pentru 33% dintre respondenți deși 38% dintre aceștia își doresc să lucreze de acasă cel puțin o dată pe săptămână, arată studiul CBRE Research. Potrivit datelor oficiale, țara noastră deține cel mai scăzut procentaj privind telemunca, sub 1%. Faptul că doar aproximativ 7% dintre cei chestionați nu sunt de acord să lucreze de acasă mai mult ar putea spori gradul de atractivitate și de eficiență a spațiilor de birouri pentru angajați.
„Posibilitatea ca mai mulți angajați să lucreze de acasă ar putea determina companiile să regândească spațiile de birouri pentru ale face mai atractive și mai eficiente prin îmbinarea de noi concepte, cum ar fi utilizarea alternativă a birourilor, în funcție de activitățile din ziua respectivă, renunțând la procedurile existente înainte de izolare. Prin urmare, pentru următoarele 12 până la 24 de luni, cererea pentru reconfigurările de spații de birouri ar putea crește, având în vedere noua legislație și prezența fizică la birou”, a concluzionat Răzvan Iorgu, Managing Director, CBRE România.
Modul de lucru se va schimba cu siguranță, spațiile de birouri vor fi regândite, companiile vor introduce noi proceduri și, chiar dacă procentul de angajați care lucrează de acasă va crește, faptul că suntem ființe sociale ne face să avem nevoie de interacțiune fizică, precum și de un echilibru între viața profesională și cea personală, după cum arată studiul CEE & SEE Workingfromhome, lansat de CBRE.
Studiul a fost desfășurat în mai multe țări din Europa Centrală și de Est și SEE timp de aproximativ o lună, în perioada de izolare socială, pe un eșantion format din 1.200 de angajați. 49% dintre cei chestionați au lucrat ocazional de acasă, în timp ce 90% dintre aceștia au considerat conexiunea wi-fi și laptopul ca fiind cele mai importante instrumente de lucru pentru activitatea de acasă. La finalul studiului CEE & SEE Working from Home, toți participanții au primit evaluarea Rookie (Începător) sau Superstar (Avansat) în telemuncă. (sursa: CBRE)