Și la nivel european, cele două criterii sunt fruntașe: accesul ușor, cu 72% din preferințele angajaților companiilor, în timp ce spațiile de restaurante, servicii și mici magazine de la parterul cladirilor de birouri  au cumulat 42%, potrivit studiului Pan-European Office Ocupier Survey 2024 realizat de BNP Paribas Real Estate. 

“Facilitățile de luat masa, shopping și servicii sunt în tendințe și sunt un real beneficiu pentru angajații companiilor din clădirile de birouri. Din experiența noastră de furnizori de Property Management, clădirile care au un parter vibrant, cu restaurante, cafenele, magazine care asigură cumpărături rapide, creează comunități. Sălile de fitness și restaurantele de la parterul clădirilor completează într-un mod plăcut și relaxant munca la birou. Un exemplu este cel al clădirii de birouri America House, care, după investiții în zona pietonală și partea de retail, a devenit și mai atractivă pentru companii“, declară Costin Nistor, Managing Director al Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.

Criteriul de pe locul trei este diferit în restul Europei, la nivel pan-european importantă fiind imaginea ce o conferă o clădire de birouri, în timp ce în România, la egalitate pe locul trei mai importante sunt existența unor spații verzi și accesul cu bicicleta. 

 
Între standardele de mediu, cel mai mult contează sustenabilitatea

Un alt aspect care a reieșit în urma studiului îl reprezintă alegerea spațiilor de birouri în funcție de standardele de mediu.

Astfel, pe primul loc, la nivelul sondajului din România și al celui din restul țărilor Uniunii Europene, din rețeaua grupului BNP Paribas Real Estate, este considerat criteriul de performanță energetică a clădirii, al reducerii emisiilor de carbon (cu un vot al 75% din respondenți în România și 77% respondenți la nivelul Europei). 

În România, managementul deșeurilor a întrunit atenția tot a atâtor respondenți, 75%, pe locul următor fiind grija pentru folosirea resurselor (50%), urmată de adaptabilitatea și reziliența clădirii, posibilitatea de a fi reconvertite spațiile de birouri (37%).

La nivel european, pe locul doi în ceea ce privește standardele de mediu se află grija pentru resurse (de apă, energie) cu 63% și pe locul trei managementul deșeurilor (38%).
 
„Într-o piață a închirierilor de birouri din ce în ce mai competitivă, diferența între clădirile de birouri va fi dată de consumul de energie și grija pentru mediu, multe din companiile internaționale având obligativitatea de a respecta criterii ESG în următorii ani. De aceea, orice îmbunătățire, pe această linie de sustenabilitate sau de creare a unei comunități este în avantajul proprietarilor, pe termen lung, ducând la atractivitatea clădirilor, creșterea gradului de ocupare și la o mărirea valorii de piață”, afirmă Costin Nistor, Managing Director al Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate.

Despre Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate
Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate în România, este o companie de consultanță imobiliară fondată în anul 2002 și din decembrie 2020 este controlată de către Costin Nistor, Bogdan Cange și Nicolae Ciobanu. Compania oferă servicii de consultanță imobiliară pe segmentul de birouri, retail, industrial & logistică, evaluări, capital market, research, rezidențial dar și servicii de Property Management și Project Management. Pe zona de Property Management compania are in administrare peste 110.000 mp de spatii de birouri, retail și spații industriale. Printre cei mai importanți clienți recurenți ai Fortim Trusted Advisors se numără Morgan Stanley, Add Value Management, Indotek, Kesz și First Property Asset Management. De asemenea, pe segmentul de birouri compania s-a ocupat de tranzacționarea de spații pentru Reckit Benkiser, Renault, Fortech, Grohe, Credius, OLX Group, Multinode Network, AHI Carrier, AVL,UMT Software, Future Electronics, The Home sau Bioderma. Fortim Trusted Advisors oferă servicii de vânzare, evaluare, bugetare, cercetare de piață, branding și marketing pentru sectorul rezidențial, Corallis fiind un exemplu de proiect rezidențial pentru care furnizează consultanță completă.