Autoritățile au depus cererea de finanțare pentru fonduri europene, cu o valoare totală de 2,5 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021-2027. În luna aprilie a fost lansată și licitația pentru proiectare și construcție.

O investiție de asemenea anvergură în infrastructura de transport va antrena dezvoltarea urbană a sudului Bucureștiului, urmând tiparul remarcat cu toate liniile de metrou livrate în ultimii 34 de ani: extinderea magistralei M3 spre Theodor Pallady, extinderea magistralei M4 în Bucureștii Noi, construcția magistralei M5 Drumul Taberei și, mai recent, demararea construcției magistralei M6 spre Aeroportul Otopeni, arată iO Partners. 

“De exemplu, perspectiva unei noi linii de metrou spre aeroport a atras investiții imobiliare de cel puțin 300 milioane de euro, și a schimbat cu totul imaginea urbană a zonei Expoziției”, se spune în studiu. 

Dezvoltarea rețelei de metrou a stimulat regenerarea urbană și în zona de Est. Zona Pallady, o fostă mare platformă industrială, a beneficiat de pe urma extinderii liniei M3 de metrou. Aici s-au dezvoltat centre comerciale însumând o suprafață de circa 120.000 mp și ansambluri rezidențiale noi, totalizând peste 8.000 de unități.

În momentul de față, dezvoltarea mai rapidă a infrastructurii în nord creează discrepanțe față de sudul Bucureștiului, cu toate că și această zonă are un potențial mare de dezvoltare, concentrând cartiere rezidențiale cu densitate ridicată. Această discrepanță generează și un trafic rutier masiv dintre zona de sud, preponderent rezidențială, spre nord, care concentrează poli importanți de birouri. Acest dezechilibru se reflectă și în prețurile de vânzare ale locuințelor, cu un ecart care poate ajunge și la 120%, arată analiza iO Partners.

„Zona de sud prinde contur ca un perimetru cu amplu potențial de dezvoltare și care va contribui într-o măsură din ce în ce mai mare la dezvoltarea economiei capitalei. Cu siguranță, vom vedea în următorii ani o creștere a calității proiectelor imobiliare lansate în această parte a orașului și atragerea unui spectru mult mai diversificat de investitori”, spune Andreea Hamza, Senior Director iO Partners Romania.


Ce investiții ar putea atrage sudul Bucureștiului datorită noii magistrale de metrou

Potrivit iO Partners, în zona aflată pe o rază de 600 m față de viitoarele stații de metrou (circa 5 minute de mers pe jos), locuiesc aproximativ 125.000 de locuitori, în circa 47.000 de locuințe. În acest areal există 13 clădiri de birouri din stocul modern, totalizând o suprafață închiriabilă de 190.000 mp, precum și două centre comerciale, însumând 52.000 mp închiriabili. 

Totodată, de-a lungul traseului prelungirii M4 există cel puțin 140 de ha de foste platforme industriale care ar putea trece printr-un proces relativ rapid de regenerare urbană.

Într-un scenariu rezervat de dezvoltare, numai pe aceste foste platforme industriale ar putea fi construite aproape 30.000 de apartamente (considerând 85% din suprafață construită potențială), circa 200.000 de mp de spații de birouri (8% din suprafață construită) și 120.000 mp de spații de retail (5% din suprafața construită). Alți 57.000 mp ar putea primi alte funcțiuni comunitare precum școli, clinici, centre de agrement. Toate acestea ar însuma investiții de cel puțin 3,5 miliarde de euro, estimează compania.